In nauwe samenwerking met Habufa, een grote Europese meubelfabrikant, hebben we een 3D roomplanner ontwikkeld. Deze casus beschrijft de totstandkoming van deze roomplanner en de integratie met onze iONE360 visuele productconfigurator. We belichten de punten waarop de applicatie zich onderscheidt van de concurrent en de toegevoegde waarde voor de klant. Ook delen we op deze plek graag de eerste (commerciële) resultaten.
LEES HIER HET VOLLEDIGE VERHAAL
BEDRIJFSPROFIEL
- Internationaal opererende meubelfabrikant
- Familiebedrijf sinds 1968
- Ruim 100.000 m2 winkeloppervlak
- wereldwijd ruim 450 medewerkers
- Vier uiteenlopende meubelconcepten
- Assortiment met ruim 25.000 artikelen
De wereld en ons leven wordt met de dag ‘digitaler’. Daarmee verschuift ook het beslismoment van de consument in de klantreis op naar de digital omgeving. Bovendien stelt de eindgebruiker steeds hogere eisen aan de beschikbare productinformatie. Ook zoeken ze naar producten die hun lifestyle en smaak reflecteren. Hoe spelen we in op die veranderingen? Hoe helpen we onze dealers om ook de komende jaren mee te blijven tellen in een steeds veeleisender markt. Hoe maken we onze producten nog beter verkoopbaar voor verkopers en vergroten we ons marktaandeel?
Opgave
Habufa zocht naar een manier om met behulp van de iONE360 visuele productconfigurator de gehele productlijn van hun twee grote merken volledig interactief en in 3D te visualiseren en configureren. Daarnaast wilde Habufa een oplossing om meerdere aanpasbare 3D modellen in één ruimte te combineren, zodat je een volledige woonkamer kunt inrichten. Met andere woorden: ontwerp een 3D roomplanner waarin klanten meerdere meubels en accessoires in een digitale kopie van hun eigen woonkamer kunnen combineren en configureren.
Aanvullende wensen mbt de 3D roomplanner:
- Een lichtgewicht, web-based oplossing, die op alle apparaten draait
- Het resultaat moet zo realistisch mogelijk zijn. Dat geldt zowel voor de producten zelf als voor het visualiseren van de ruimtes.
- De roomplanner moet ook geschikt zijn voor mensen met geen of weinig computerervaring.
- De logistieke gegevens van de artikelen moeten kloppen, zodat de klanten de producten ook daadwerkelijk kunnen bestellen
- De consument moet de artikelen zoals getoond in de roomplanner los kunnen bestellen, maar ook als complete inrichting.
- Ontwerp een future-proof platform dat kan inspelen op het steeds veranderende productaanbod, wisselende stofstalen, materiaalopties, etc.
- Verzamel gegevens van onze klanten, zodat we kunnen inventariseren welke modellen en configuraties populair zijn, en op basis daarvan trends kunnen vaststellen (bijv. meest gekozen uitvoeringen) en op termijn zelfs de mogelijkheid hebben onze productie daarop af te stemmen.
- Ontwikkel alle vereiste 3D beelden (zowel van de modellen als materialen)
Doelen
- Verras onze klanten met een ongeëvenaarde winkelbeleving
- Ondersteun onze dealers om mee te gaan in de digitale transformatie
- Help onze verkopers om onze producten te verkopen
- Vergroot ons marktaandeel, verhoog de omzet
- Versterk onze merken
“Meubels zijn een emotieproduct. Daarom is het altijd spannend om te bepalen: past dit wel echt bij mijn woonkamer?"
Nicole van Riel - conceptmanager Xooon
Oplossing
De uitdaging was om een 3D roomplanner te ontwikkelen die alle andere overstijgt. Een oplossing waar iedereen mee kan werken, ook zonder enige architectonische kennis of ervaring. Ten eerste vraagt dat om een tool die heel gebruiksvriendelijk is en waarmee je heel intuïtief kunt werken. Maar ook om een toepassing die heel toegankelijk is. We moesten dus een 3D applicatie ontwikkelen die direct vanuit de browser kan worden opgestart, en waarvoor geen aparte app hoeft te worden gedownload. Bovendien moest de applicatie op alle gangbare apparaten goed kunnen draaien. Een extra uitdaging hierbij vormde de afweging tussen toegankelijkheid en prestatie enerzijds en kwaliteit en realiteit anderzijds.
We hebben ook geconstateerd dat op het gebied van ‘beleving’ het resultaat van veel andere roomplanners te wensen over liet. Ook al klopte de ruimte qua maatvoeringen, het voelde vaak niet als je ‘eigen ruimte’. Dit had onder meer te maken met het feit dat vloeren en wanden moesten worden geselecteerd uit een standaard beeldenbibliotheek. Hoe uitgebreid die bibliotheek ook is, de keuzes komen zelden tot nooit overeen met het behang wat je thuis hebt of de tegels op je vloer. Bovendien kwamen we tot de ontdekking dat dat wat een ruimte ‘jouw ruimte’ maakt, voor een belangrijk deel te maken heeft met het uitzicht dat je hebt vanuit je kamer.
Daarom hebben we in onze roomplanner de mogelijkheid ingebouwd om zelf foto’s en afbeeldingen te uploaden en daarmee de muren, vloeren en deuren naar eigen smaak ‘in te kleuren’. Het is zelfs mogelijk om foto’s ‘achter’ de ramen te plakken, zodat het uitzicht vanuit de digitale ruimte overeenkomt met het uitzicht in de werkelijkheid.
>>
De allerbelangrijkste toepassing van deze roomplanner is echter dat het mogelijk is meubels te selecteren, in de ruimte te plaatsen en vervolgens ín de roomplanner de meubels te configureren en aan te passen naar de gewenste vorm en afwerking. Het hoofddoel van de roomplanner is namelijk om de eindgebruiker te helpen de verbeeldingskloof te overbruggen door te visualiseren hoe het door hem of haar samengestelde meubelstuk eruit ziet en past in de eigen ruimte.
Om dit te realiseren hebben we een catalogus ontwikkeld die sterk overeenkomt met wat we gewend zijn op ecomm platformen. Zo kunnen gebruikers op een voor hun vertrouwde manier meubels zoeken en selecteren. Vervolgens hebben we het mogelijk gemaakt om meerdere configureerbare producten in één 3D ruimte te plaatsen, waarbij elk meubelstuk afzonderlijk kan worden geconfigureerd. De mogelijkheid om meerdere meubels, in de gewenste uitvoering en met de juiste afmetingen, gecombineerd in één ruimte te zien, is voor consumenten een compleet nieuwe winkelervaring
"Met de Roomplanner wordt het samenstellen
van je interieur echt een belevenis."
Nicole van Riel - Habufa | conceptmanager XOOON
>>
Als kers op de taart, en om ook alle resterende twijfel weg te nemen, hebben we allerlei extra functies toegevoegd waarmee de klant het meest optimale en realistische beeld krijgt van het eindproduct. Zo kan de kamer ook van bovenaf worden bekeken om de ruimtelijke indeling te optimaliseren en is het mogelijk vanuit een ‘eerstepersoons standpunt’ door de ruimte te bewegen.
Dankzij het gebruik van baanbrekende technologieën zoals webVR kan de gebruiker zelfs rechtstreeks vanuit de browser en in Virtual Reality zijn nieuw ontworpen en ingerichte ruimte bekijken. Hoewel het momenteel nog een betaversie betreft, laat deze toepassing wel zien hoe krachtig en veelzijdig de roomplanner is.
Tot slot hebben we functies toegevoegd om projecten op te slaan en weer in te laden, zowel in de cloud als lokaal. Wanneer projecten in de cloud worden opgeslagen, krijgt de gebruiker een eenvoudige toegangscode die kan worden opgeslagen en gedeeld met familie en vrienden. We garanderen zelfs dat opgeslagen projecten ook na langere tijd nog beschikbaar blijven, ongeacht wisselingen in collecties (bijv. bepaalde opties of modellen niet langer in de collectie zitten). Er is bewust veel tijd en aandacht besteed aan deze toepassing, omdat het niet ondenkbaar is dat klanten na maanden of zelfs jaren terugkomen om aanpassingen te doen aan de inrichting of indeling van hun kamer(s). Stel je eens voor hoe waardevol het is als de klant weet dat er een kant-en-klaar digitaal bestand van zijn of haar woonkamer direct beschikbaar is in jouw winkel! Wie zou hier dan niet zijn (nieuwe) zoektocht beginnen?
De cijfers
- Meer dan 1000 configureerbare productmodellen
- Geschat aantal mogelijke varianten: meer dan 50 miljoen (50.000.000+)
- Meer dan 600 stoffen beschikbaar in 3D
- Honderden accessoires en woondecoraties
>>
Resultaat
Na een succesvolle pilotfase met ongeveer 10 winkels, is MyRoomPlans in eerste instantie uitgerold over zo’n 100 winkels in Nederland. Inmiddels is MyRoomPlans operationeel in zo’n 250 winkels in de Benelux en Frankrijk. De reacties van verkopers in de verschillende winkels zijn zeer positief. Zelfs mensen die zichzelf ‘digibeet’ noemden, hadden de roomplanner binnen enkele uren onder de knie. Dat bewijst dat het ons is gelukt het gebruiksgemak heel intuïtief en eenvoudig te houden. Door ervoor te zorgen dat alle verkopers uit de voeten kunnen met de applicatie, is de kans groter dat MyRoomPlans collectief wordt omarmd, wat het werken met het programma stimuleert. Sterker nog, er zijn inmiddels verkopers die het werken met de Habufa formules verkiezen boven andere merken, omdat ze de producten, inclusief alle opties, in 3D kunnen tonen, zowel als los product, maar ook binnen een ruimte.
De eerste (commerciële) resultaten overtreffen elke verwachting. “De roomplanner leidt aantoonbaar tot een hogere conversiekans en grotere orders”, aldus Frans Herman, commercieel directeur van Habufa. “Eén winkel rapporteerde zelfs 70% hogere conversie bij klanten die hadden kennisgemaakt met de roomplanner. En dankzij de up- en cross-selling mogelijkheden van de roomplanner verveelvoudigt de gemiddelde orderwaarde. Klanten die voor een bank de winkel binnenkomen, besluiten mede dankzij de Roomplanner soms tot complete herinrichting van hun kamer.”
"De resultaten van de Roomplanner zijn nu al heel positief. Maar er zijn volop mogelijkheden om de tool nog perfecter te maken. Het is geweldig om daar samen aan te werken."
Frans Herman - Habufa | commercieel directeur
Wat de klant zegt over ons
Waarom heeft u voor ons gekozen?
“We zochten een partner met bewezen en succesvolle softwareproducten. Een stabiele partner met de ambitie om te groeien en zich verder te ontwikkelen in onze branche met innovatieve softwareoplossingen die ons door de digitale transformatie kunnen leiden.”
Hoe ervaart u de samenwerking?
“Colijn IT is persoonlijk, gepassioneerd en effectief, met verregaande kennis van onze branche en heldere projectdoelstellingen.”
Wat vindt u bij Colijn IT wat u bij andere aanbieders niet vindt?
“De persoonlijke manier van samenwerken, gecombineerd met de ambitie om software te ontwikkelen die enerzijds de organisatorische processen verbetert, en anderzijds bijdraagt aan het verbeteren van onze commerciële activiteiten en doelen.”
Wat zijn uw bevindingen tot nu toe?
“In de afgelopen vijf jaar zijn we verschillende uitdagende projecten met elkaar aangegaan. Al deze projecten zijn inmiddels succesvol afgerond of verkeren in de afrondende fase.”
Wat hoopt u te bereiken met deze samenwerking?
“Betere en efficiëntere samenwerking binnen ons dealernetwerk. Met de nieuwe 3D roomplanner hebben we een krachtige tool in handen waarmee we meer klanten naar de winkels kunnen halen, wat zal resulteren in hogere conversie en meer omzet.”
DE VOORDELEN VAN DE 3D ROOMPLANNER
tot 70%
méér conversie
dankzij het gebruik van MyRoomPlans
hogere orderwaarde
dankzij de up- en cross-selling mogelijkheden
van 100 naar
250 winkels
in Nederland, België en Frankrijk binnen 1 jaar
Wil je meer weten over de mogelijkheden van de 3D Roomplanner?
Benieuwd naar de vele mogelijkheden van de Roomplanner en 3D product configurator? Neem dan contact op met één van onze specialisten. We kijken graag met je mee wat we voor jou kunnen betekenen.