Boost conversie door eurotekens weg te halen

Online conversie boosten door eurotekens weg te halen

In uw webshop doet u er natuurlijk alles aan om ervoor te zorgen dat uw klant overgaat tot aankoop. U maakt gebruik van mooie productafbeeldingen, goede aanbiedingen en u maakt het checkout proces zo simpel mogelijk. Alles om die koopdrempel voor de consument zo laag mogelijk te maken. Maar … houdt u daarbij ook rekening met psychologische verkoopboosters? Weliswaar kleine, maar slimme trucjes die onbewust invloed hebben op het maken van een beslissing en het doen van een aankoop. Het verwijderen van de eurotekens in uw webshop is één van die trucjes.

Geld uitgeven doet pijn

Uit onderzoek is gebleken dat geld uitgeven niet alleen pijn doet in de portemonnee, maar ook in de hersenen. Bij zien van euro of dollartekens denken we namelijk automatisch aan kosten, waardoor we direct minder geneigd zijn om tot aankoop over te gaan.

De oplossing? Prijzen tonen zonder eurotekens, dus kale getallen. Op die manier denken we niet direct aan de kosten die een aankoop met zich meebrengt en hebben we het gevoel dat we minder geld uitgeven. Daarbij proberen we voor de consument op alle mogelijke manieren de frictie tijdens het online shoppen zo laag mogelijk te maken; het zien van een euroteken is slechts een kleine vertraging, maar wel één die al tot het verlaten van de site kan leiden.

Resultaten

De resultaten uit onderzoek naar deze conversiebooster zijn veelzeggend. Een Amerikaans onderzoek onder restaurants toonde een gemiddeld stijging van 26 dollar bij het gebruik van een menukaart zonder dollartekens, en uit een test van een Nederlandse webshop was er sprake van een conversieverbetering van gemiddeld 14 procent. Daarbij zien we dit trucje bijvoorbeeld ook op de webshop van De Bijenkorf en ook onze klant Buitenhof Tuinmeubelen kiest ervoor geen eurotekens meer te tonen bij artikelen.

Let wel op; in het geval van producten die voor zeer aantrekkelijke prijzen over de toonbank gaan, gaat deze techniek niet op. Daarbij is het namelijk juist interessant om de focus op de prijs te leggen door middel van het euroteken.

Niet onderschatten dus, deze kleine details die onbewust een grote invloed uitoefenen op het koopgedrag van uw klanten.