Post Corona: Hoe haal ik mijn consument weer naar de winkel?

Praktische tips voor de meubelretailer

Het koopgedrag van consumenten is sinds corona aantoonbaar veranderd. De consument is veel gerichter gaan winkelen en veel mensen zijn door de crisis noodgedwongen overgestapt op online winkelen, ook binnen de retailsector. Maar wat gebeurt er als de crisis straks voorbij is en we weer ‘normaal’ kunnen winkelen? Wat gaat de klant dan doen? Vervalt hij dan terug in zijn oude patroon of is zijn koopgedrag structureel gewijzigd? En vooral: hoe kun jij ervoor zorgen dat de consument weer naar de winkel komt?  

Online oriënteren en kopen

Uit een onderzoek van ABN AMRO (2020) naar het koopgedrag van consumenten blijkt dat maar liefst 53% zich eerst online oriënteert, voordat hij tot aankoop overgaat. Voor de woonbranche ligt dit percentage nog hoger, namelijk op 68%. Ook het percentage online aankopen is de afgelopen jaren flink gestegen. In 2015 deed gemiddeld 18% van de consumenten hun aankopen online, in 2018 was dit al gestegen naar 25% en nu koopt de consument gemiddeld 35% via het onlinekanaal.

Is die groei toe te schrijven aan een specifieke (leeftijds)groep? Onderzoek toont aan dat onder alle leeftijdsgroepen een duidelijke groei is te zien in online aankopen. Ook de voorkeur voor het onlinekanaal ten opzichte van de fysieke winkel is met gemiddeld 3% gestegen onder alle leeftijdsgroepen. Vooral onder de leeftijdsgroepen die voorheen het minst online actief waren (35-54 jaar en 55+) is een opvallende stijging te zien in het aantal online aankopen.

Een mogelijke verklaring hiervoor is dat ook de oudere consument sinds de uitbraak van de pandemie min of meer gedwongen is om online te bestellen. Een andere verklaring is dat mensen tijdens de coronacrisis meer gebruik zijn gaan maken van webshops en daardoor overtuigd zijn geraakt van het gemak van online winkelen. Een derde mogelijkheid is dat consumenten nu vaker thuis werken, waardoor ook het ontvangen van pakketten eenvoudiger is geworden.

consument weer naar de winkel

Komt de consument van de toekomst nog naar de winkel?

Het online winkelen heeft de afgelopen jaren significant aan populariteit gewonnen, onder álle leeftijdsgroepen. De coronacrisis lijkt deze tendens te hebben versterkt. Logisch dat de retailer zich afvraagt: waarom zou mijn klant nog naar de winkel komen, als online shoppen net zo makkelijk, zo niet makkelijker is?

Ondanks de groeiende belangstelling voor online winkelen, blijkt dat 62% van de consumenten nog steeds de voorkeur geeft aan de fysieke winkel. Eén van de belangrijkste redenen hiervoor is persoonlijk en deskundig advies. Daarnaast vindt de consument het prettig dat hij in de winkel producten kan uitproberen en daadwerkelijk kan zien en voelen. Bovendien is winkelen voor veel mensen een uitje. De fysieke winkel draagt bij aan die beleving. Maar het grootste voordeel is dat het product na aankoop direct kan worden meegenomen.

De voordelen van fysiek winkelen

    • Persoonlijk en deskundig advies
    • Mogelijkheid producten uit te proberen
    • Winkelen is een beleving
    • Product is vaak direct beschikbaar
functie van de winkel

Op basis van deze gegevens heeft ABN AMRO drie strategische pijlers gedefinieerd die het koopgedrag van de consument beïnvloeden: Experience, Expertise en Efficiency, ook wel de 3 E’s genoemd. Uit een toetsing in 2018 blijkt dat Efficiency het belangrijkste argument is om te kiezen voor de fysieke winkel (40%), gevolgd door Experience (34%) en Expertise (27%). 

TIPS & TRICKS

Hoe maak je je fysieke winkel (weer) aantrekkelijk?

Online oriënteren wordt dus steeds belangrijker. Maar de fysieke winkel blijft nog altijd favoriet. Welke mogelijkheden zijn er om – zowel online als in de winkel – een optimale beleving te kunnen bieden (experience), de klant zo goed mogelijk te adviseren (expertise) en het aankoopproces te vereenvoudigen (efficiency)?

 

experience
expertise

1. Investeer in je online zicht- en vindbaarheid

Uit onderzoek blijkt dat een website of webshop van groot belang is in de oriëntatiefase van de consument. Hoe beter en completer het beeld dat online wordt geschetst, hoe groter de kans dat de klant uiteindelijk ook naar de winkel komt. Belangrijk dus om te investeren in een overzichtelijke, uitnodigende en gebruiksvriendelijke website en/of webshop, waar de – bij voorkeur gehele- collectie terug te vinden is. Met aansprekende beelden en hoge kwaliteit productfoto’s.

experience
expertise

2. Overtuig je klant met een product configurator

De grootste uitdaging voor de klant is om zich een realistisch beeld te vormen van het beoogde product. Zou het wel passen? Hoe staat die kleur bij de rest van mijn interieur? Dit soort afwegingen maakt dat de klant gaat twijfelen. 51% van de klanten stelt hun aankoop uit en 36% annuleert de aankoop zelfs volledig. Waarom? Ze kunnen zich niet voorstellen hoe het product er uit zal komen te zien!

Help je klant die verbeeldingskloof te overbruggen door het product te visualiseren. In 2D of 3D. Online of in de winkel. Met een product configurator neem je de klant stap voor stap mee in zijn beeldvorming en help je hem zijn droommeubel te visualiseren.

Met een 2D product configurator wordt het mogelijk om de klant foutloos het product te laten samenstellen en desgewenst het samengestelde product in beeld te brengen. Zo kan de consument – online maar ook in de winkel – zijn ideale artikel samenstellen, weet hij hoe het eruit komt te zien én wat het kost en kan hij direct online afrekenen of een afspraak maken in de winkel voor verder advies.

consument weer naar de winkel

Met een 3D configurator krijgt je klant een nóg realistischer beeld van het product dat hij overweegt te kopen. Online of in de winkel stelt de klant (al dan niet samen met de verkoper) het gewenste artikel samen. Juiste opstelling, juiste stof, juiste kleur. Dankzij de mogelijkheden van geautomatiseerd renderen kan van het geconfigureerde 3D model in een mum van tijd een fotorealistisch beeld worden gecreëerd, dat van alle kanten kan worden bekeken. En is het mogelijk álle denkbare configuraties visueel weer te geven. Met behulp van augmented reality kan het artikel ook nog eens worden geplaatst in elke gewenste omgeving, bijvoorbeeld de eigen woonkamer.

Bovendien kunnen de 3D modellen eenvoudig worden gedownload en in verschillende documenten worden toegepast (bijv. een offerte, folder of eigen site).

Met goede productvisualisatie help je de klant niet alleen in zijn beeldvorming, je wekt vertrouwen en neemt alle twijfels bij de klant weg. Hoe beter de klant het beoogde eindresultaat voor zich ziet, hoe groter de kans dat hij het product ook daadwerkelijk gaat kopen. Dankzij state-of-the-art tools bied je de klant de optimale beleving (experience) en kun je hem optimaal bedienen en adviseren (expertise).

experience
expertise

3. Bied een unieke beleving met een roomplanner

Het samenstellen van een product is één. Maar hoe weet je zeker of het meubel ook daadwerkelijk past in je interieur, qua maat maar ook qua kleur? Een roomplanner neemt die twijfel weg. Met een roomplanner kan de gewenste kamer op maat worden nagemaakt en vervolgens kan het meubel worden geplaatst in de ruimte. Eventuele aanpassingen in maatvoering, stof of kleur kunnen rechtstreeks in de roomplanner worden doorgevoerd. Ook kunnen andere items aan het interieur worden toegevoegd, om zo een optimale beleving te bieden (experience). In sommige roomplanners is het zelfs mogelijk met een VR-bril door de kamer te lopen.

Voor de retailer biedt de roomplanner het perfecte podium om mee te denken met de klant en deze zo goed mogelijk te adviseren (expertise). Met een roomplanner vergroot je de kans dat de klant direct tot koop overgaat en er niet eerst nog thuis over wil nadenken. En de kans dat de klant met méér naar huis gaat dan alleen het meubel waarvoor hij kwam, wordt met een roomplanner nog groter.

consument weer naar de winkel

De voordelen van een roomplanner

    • Biedt de klant een levensechte beleving
    • Producten selecteren, plaatsen en real-time configureren
    • Eenvoudig in gebruik
    • Een handige tool voor zowel de verkoper als de klant!
    • Te gebruiken op elk apparaat
    • De kans op conversie is vele malen groter (tot wel 27%!)
experience
expertise

4. Zorg dat webshop en ERP-pakket op elkaar zijn afgestemd

Uit het oogpunt van Efficiency is het van groot belang dat alle systemen, toepassingen en verkoopkanalen (ERP-systeem, webshop, kassasysteem en product configurator) naadloos op elkaar zijn afgestemd. Als vanuit één bron alle verkoopkanalen worden aangestuurd, hoeft ook het onderhoud maar op één plek te gebeuren (single source retailing). Bovendien beschik je daarmee op alle kanalen altijd over de meest actuele informatie. Dat bespaart heel veel dubbel werk, voorkomt fouten én teleurstellingen. Bij jou én bij de klant!

De voordelen van single source retail

    • Altijd de meest actuele verkoop- en voorraadinformatie
    • Geen dubbel werk
    • Foutkans tot een minimum teruggebracht

Legio mogelijkheden dus om ook in een groeiende online markt jouw klant te inspireren om naar je winkel te komen. En hem mee te nemen in een ultieme beleving. Stap voor stap. Deskundig en efficiënt. Met slimme visualisatie- en configuratietools. En state-of-the-art technologie, zoals virtual reality en augmented reality. Online én in de winkel.

Is jouw winkel klaar voor de toekomst?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van 2D en 3D product configuratie, roomplanners en/of single source retailing? Neem dan gerust contact met ons op. Onze specialisten denken graag met je mee! 

Neem direct contact met ons op via dit formulier.