De Berckelaer Wonen en Slapen tilt hun digitalisering naar hoog niveau met onze iONE software. Sinds 2002 zijn ze al klant bij ons en bijna twee jaar geleden hebben ze de overstap gemaakt naar iONE. En ze zijn bij niet bang om nieuwe dingen uit te proberen, want inmiddels werkt De Berckelaer nu met vrijwel alle functionaliteiten van onze software en denken ze graag mee over slimme, nieuwe oplossingen waarmee we onze software nóg beter kunnen maken! Ook zij zien dat de digitale transformatie cruciaal is in de strijd om de nieuwe consument en daarom vonden wij het hoog tijd om eens in gesprek te gaan met Joost Damsteegt.
De Berckelaer Wonen en Slapen
De Berckelaer Wonen en Slapen is ontstaan uit verschillende formules, te beginnen in 1973, toen Hans de Vogel in Berkel en Rodenrijs de doe-het-zelf zaak Bouwmarkt De Vogel startte. In 1998 werd deze locatie te klein en verhuisde de zaak naar de Berkelse Poort, op de plek waar De Berckelaer nu gevestigd is. Bouwmarkt De Vogel werd in 2005 Karwei en boven deze zaak werd langzaam plaatsgemaakt voor wat nu De Berckelaer Wonen en Slapen is. Na het overlijden van Hans hebben de kinderen het roer overgenomen, waarbij Joost en Marielle Damsteegt De Berckelaer voor hun rekening hebben genomen en de Karwei gerund wordt door broer Donald en zijn vrouw.
De Berckelaer is een jong en fris bedrijf van 15 man en vrouw sterk. Ze hebben een groot eigen magazijn en doen hun eigen inkoop. Joost vertelt: “We zijn echte conceptdenkers; we werken met mooie formules zoals Henders & Hazel, Xooon en natuurlijk onze eigen merken, De Berckelaer Home Collection en De Berckelaer Slapen, en richten kamers in waarin alles van één merk te vinden is.” Het feit dat dit een echt familiebedrijf is, zien we ook terug in het gevoel wat ze bij De Berckelaer mee willen geven aan de klant. Er heerst een dorpse sfeer en mentaliteit, nemen de tijd voor de klant en doen hun best om een zo goed en persoonlijk mogelijke service te bieden. En met een winkelomvang van maar liefst 4000m2 én een uitgebreid aanbod aan mooie merken biedt De Berckelaer haar klanten zo een complete, inspirerende winkelbeleving.
Werken met software voor de meubelbranche
De Berckelaer maakt nu al een goede 17 jaar gebruik van onze software. In 2002 zijn ze begonnen met Edishopper en sinds 2017 maakt iONE al hun verwachtingen op het gebied van winkelautomatisering waar. En dat gaat goed, want De Berckelaer werkt nu met vrijwel alle functionaliteiten van onze iONE software en ze denken graag mee over slimme, nieuwe oplossingen waarmee we onze software nóg beter kunnen maken.
“Met iONE gaat alles automatisch; prijswijzigingen worden automatisch doorgevoerd, waardoor we enorm veel tijd besparen.”
Maar er zijn wel een aantal specifieke functionaliteiten in de software waar Joost in het bijzonder erg enthousiast over is. Zo kostte het invoeren en het up-to-date houden van product catalogi hen in het verleden enorm veel tijd. Dit werd handmatig gedaan en kostte vele uren per week. Het inlezen en het gebruik van onder andere de gelaagde EDI catalogi van Habufa, die ook nog eens compleet voorzien is van fotomateriaal, is nu dan ook een echte uitkomst! Het werkt gewoon vele malen sneller. Joost vertelt: “Met iONE gaat alles automatisch; prijswijzigingen worden automatisch doorgevoerd, waardoor we enorm veel tijd besparen.” Hij kan ons geen concrete cijfers geven, maar geeft wel aan dat in het verleden alleen prijswijzigingen al een aantal uren per week kostten, laat staan het invoeren van volledige catalogi.
Daarnaast is ook de Business Intelligence module in iONE een functionaliteit waar Joost graag wat over vertelt. De Berckelaer werkt met verschillende winkelformules en in iONE kan Joost wekelijks en maandelijks de geschreven omzet, gefactureerde omzet en kassa omzet per formule en per leverancier terugvinden. Handig, omdat dat hem direct overzicht geeft welke formules het goed of juist minder goed hebben gedaan in een bepaalde week of maand. Iets wat in Edishopper nog niet mogelijk was en wat nu gewoon enorm veel werk én tijd bespaart. En dat is niet alles! Ook voor inzicht in de aanbetalingsstand komt de BI module heel goed van pas. Joost vertelt: “Met de aanbetalingsstand kan ik direct zien; wat is in huis, wat is toegewezen en wat zijn de aanbetalingen voor die week of maand.” Overzicht in één oogopslag dus, én het geeft natuurlijk de mogelijkheid om snel in te kunnen spelen op veranderingen.
“Het Klantenportaal wordt zeer positief ontvangen door onze klanten. Ze vinden het heel fijn om te kunnen zien wat de status van hun order is en het scheelt ons wekelijks heel veel telefoontjes over en weer.”
Nieuwe functionaliteiten
We kunnen concluderen dat ze bij De Berckelaer niet bang zijn om nieuwe dingen uit te proberen, integendeel zelfs! Ook zij zien dat de digitale transformatie cruciaal zal zijn in de strijd om de gunst van de nieuwe consument. Zo werken ze al even met de eerste versie van ons Klantenportaal, met mooie resultaten als gevolg: “Het Klantenportaal wordt zeer positief ontvangen door onze klanten. Ze vinden het heel fijn om te kunnen zien wat de status van hun order is en het scheelt ons wekelijks heel veel telefoontjes over en weer.” aldus Joost. In de toekomst zullen ze ook overstappen op ons nieuwe Klantenportaal, waarin hun klanten ook zelf hun leveringen zullen kunnen plannen en serviceaanvragen in kunnen dienen. Op deze manier doen klanten steeds meer zelf.
Ook de wens om steeds meer maatschappelijk verantwoord te kunnen ondernemen zien we bij De Berckelaer terug. Zo maken ze al gebruik van digitale cadeaubonnen en zijn de eerste stappen gezet om van start te gaan met de digitale handtekening. De bedoeling is om binnen niet al te lange tijd volledig papierloos te gaan werken. Een fantastisch streven, wat wij natuurlijk graag toejuichen!
Ter ondersteuning hiervan staan er verspreid door de winkel verschillende werkplekken. Het complete artikelbestand van De Berckelaer bevindt zich in het systeem, waardoor verkopers altijd samen met de klant de order in kunnen voeren. Afgezien van het tekenen van de offerte of factuur wordt dus nu al alles volledig digitaal gedaan. Er komt geen papierwerk meer aan te pas en met de komst van de digitale handtekening zal ook deze laatste print op papier komen te vervallen.
De overstap naar iONE
We blikken natuurlijk graag eens terug op de overgang naar iONE, zo’n kleine twee jaar geleden. Joost geeft direct aan dat zijn medewerkers wel heel erg hebben moeten wennen. In vergelijking met Edishopper was iONE toch wel heel anders en dat was een hele omschakeling. Hij geeft aan dat voldoende training dan gewoon belangrijk is. “Je moet er dus wel wat tijd voor maken, máár”, vertelt Joost, “dan krijg je er ook écht wat voor terug!”
Daarbij geeft Joost enthousiast aan dat hij het heel prettig vindt dat er echt wat met zijn opmerkingen gedaan wordt. “Bepaalde dingen zouden voor ons op een andere manier makkelijker en simpeler werken, en dan wordt hier ook echt naar geluisterd.” Dit zien we bijvoorbeeld terug in de nieuwe versie van iONE, versie 2.4.8. Hierin hebben we onder andere het proces voor het terugmelden van afleverbonnen versimpeld en is het mogelijk om vanuit de selector direct te zoeken op modellen die op voorraad zijn; functionaliteiten die voortkomen uit de opmerkingen van Joost.
Zo snel kan het dus gaan; de ene dag een wens vanuit onze klanten en de andere dag nieuwe mogelijkheden in iONE, direct uit de praktijk én voor iedereen beschikbaar! Op deze manier bouwen we samen met onze klanten aan nog betere oplossingen.
We zijn natuurlijk heel blij met onze mooie samenwerking met De Berckelaer Wonen en Slapen en zijn er dan ook enorm trots op dat we dit mooie familiebedrijf mogen versterken met onze oplossingen en dat zij ons verrijken met hun inbreng. We hopen natuurlijk nog vele jaren succesvol samen te mogen werken en kijken met veel enthousiasme uit naar de toekomst!