Van de Sant is producent van hoogwaardige designmeubelen, 100% vervaardigd uit restafval en gerecycled materiaal. Met zijn producten hoopt initiatiefnemer Robert Milder een duurzame oplossing te bieden voor de enorme hoeveelheden plastic afval in de wereld. En daarmee een betere toekomst te creëren voor onszelf en onze kinderen. Interesse voor zijn gedachtengoed was er, mede afgaand op de enorme bezoekersaantallen op zijn site, ruimschoots. Maar hoe breng je zo’n product duurzaam aan de man? En hoe beweeg je de bezoekers op je site om ook daadwerkelijk te converteren? Het antwoord vond Robert in de iONE360 3D productconfigurator. Dé oplossing om zijn meubels online te configureren, bekijken en bestellen. En daarmee een belangrijke stap in het wereldkundig én toegankelijk maken van de collectie van Van de Sant.
LEES HIER HET VOLLEDIGE VERHAAL
BEDRIJFSPROFIEL
- Specialist in duurzame designmeubelen
- Koploper in de circulaire economie
- Project- en consumentenmarkt
- Milieuvriendelijk én comfortabel
- Eigen productiebedrijf in Nederland
- Wereldwijd actief
100% circulair, 100% comfort
Robert Milder, van oorsprong grafisch ontwerper, was vanuit een natuurlijke belangstelling in duurzame oplossingen al langer aan het experimenteren met andere materialen. De inspiratie voor zijn huidige productlijn kwam toen hij op vakantie was in de Caraïben. “Ik liep op het strand en je kon letterlijk zwemmen in het afval. Ik dacht: dáár moeten we wat mee!” Hij ging aan de slag en ontwikkelde met plastic restafval een meubelframe. Dat pakte goed uit. Maar om anderen mee te krijgen in zijn idee, was lastiger. Robert: “Toen geloofde nog niemand in recyclen. De meubelindustrie is wat dat betreft heel traditioneel in zijn denken en doen.”
Toch weerhield dat Robert er niet van door te gaan met het verder ontwikkelen van zijn ideeën. Behalve het framewerk ging hij ook op zoek naar alternatieven voor de zitting en bekleding. Hij ontwierp meubels die – mede dankzij het materiaal waar ze van waren gemaakt – zowel binnen als buiten gebruikt konden worden. In eerste instantie vertelde hij er niet bij dat de meubels waren gemaakt van gerecycled materiaal. Pas rond 2016, toen mensen ernaar gingen vragen en er meer aandacht kwam voor de circulaire economie, begon hij zijn verhaal te delen.
Robert: “Wij werken volledig circulair. Alle onderdelen zijn gemaakt van afval of restmateriaal. Bovendien maken wij onze meubelen zo, dat elk onderdeel ervan weer terug kan in het productieproces. Zo gaat er niets verloren en blijft er niets achter in het milieu. Bovendien bewijzen we met onze meubels dat duurzaamheid en comfort uitstekend samengaan. De stoffen die we gebruiken, hebben dezelfde look en feel als traditionele stoffen.”
OVER VAN DE SANT
MILIEUIMPACT PER VAN DE SANT MEUBELSTUK
minder plastic afval
ca. 25 kg gerecycled plastic per meubelstuk
minder
CO2 uitstoot
ca. 50 kg CO2 reductie per meubelstuk
gezondere zeeën
ca. 8000 liter
oceaanwater ‘gered’
duurzaam hergebruik
ca. 5 kg hergebruikt materiaal per meubelstuk
>>
Van traffic naar conversie
De grote doorbraak voor Van de Sant kwam toen Robert in 2019 meedeed aan het BBC programma Dragons Den. De panelleden waren zo onder de indruk van Robert’s verhaal, dat ze om ’t hardst streden om met hem in zee te mogen gaan. De uitzending zelf werd door 2.86 miljoen mensen bekeken en inmiddels staat de teller op YouTube op meer dan 1,2 miljoen views. De reacties op de uitzending waren overweldigend. Helemaal nadat deze na een jaar werd vrijgegeven op YouTube. “Opeens wilde iedereen met ons samenwerken”, lacht Robert.
Na de uitzending stond de spreekwoordelijke telefoon roodgloeiend. Toch bleven concrete opdrachten uit, ondanks de enorme toeloop op de site. Bovendien gooide Corona roet in het eten. Tot dat moment richtte Van de Sant zich voornamelijk op de projectmarkt. Maar toen begin 2020 de pandemie uitbrak, stortte die markt grotendeels in en kwamen vrijwel alle lopende projecten stil te liggen. Dat was voor Robert het moment om zich meer op de particuliere markt te gaan oriënteren.
Deze stap vroeg wel om een andere benadering. Hoe kun je laten zien wat je verkoopt? Hoe ziet je product eruit, wat kost het en hoe overtuig je je klant om te converteren? Kortom, hoe help je je klant kopen?
Om zijn product duurzaam aan de man te brengen, besloot hij een webshop op te zetten met – in navolging van Tesla – de mogelijkheid de meubels in 3D te configureren. Robert: “Ik wilde een tool waarmee we onze artikelen konden visualiseren en online van andere stoffen konden voorzien. Ik ging googlen op ‘3D’ en ‘configuratie’ en kwam uit bij Colijn IT. En dat was meteen raak. Ook het contact met de mensen binnen Colijn voelde meteen goed. Ze begrepen exact wat ik bedoelde en waar ik naar op zoek was. De keuze was dus snel gemaakt.”
UITDAGING
- Hoe overtuig je de kant om te kopen? (van traffic naar conversie)
- Overstap van projectenmarkt naar particuliere markt
- Nog geen modellen voor consumenten voorhanden
- Op zoek naar oplossing om producten op duurzame én aansprekende manier te visualiseren
- Mogelijkheid om meubels online in 3D te configureren
- Ultieme klantbeleving bieden
"Ik wilde een tool om onze meubels online in 3D te configureren en visualiseren.
Colijn begreep exact wat ik nodig had. De keuze was dus snel gemaakt."
Robert Milder - Van de Sant I eigenaar
>>
Grensverleggend en innovatief
Het opzetten van de webshop had wat meer voeten in de aarde. “We waren nog niet gefocust op de consumentenmarkt, dus er moesten allerlei modellen worden gemaakt, zonder dat we al een heel goed beeld hadden van die markt. Dat was een intensief traject, waarin we veel van Colijn IT hebben gevraagd. Maar het resultaat is mooier dan ik ooit had gedacht. Toen we hieraan begonnen, kwam ik in mijn hoofd niet verder dan een statisch 2D beeld van een stoel of bank waarvan je de kleur kon veranderen. Nu kun je online hele sets configureren, stoffen en onderstellen aanpassen én alles in 3D van alle kanten bekijken. Da’s gewoon top!”
Ondertussen had Robert ook lijntjes uitstaan in Amerika. “Een paar jaar geleden kreeg ik via Instagram een bericht van ene Emily. Dat ze me al een tijdje volgde en of we niet eens iets samen konden doen. Het bleek de vrouw te zijn van Jackie Jackson. Inderdaad, de broer van…” Deze verrassende uitnodiging resulteerde in een hele leuke en inspirerende samenwerking. Besloten werd om gezamenlijk een homestyle brand op te zetten onder de naam Hayvenhurst – de voormalige thuisbasis van de Jackons – met niet alleen duurzame meubelen, maar ook badtextiel en andere artikelen, allemaal gemaakt van gerecycled plastic.
De website van Van de Sant draait sinds december 2021. En ook voor Hayvenhurst is inmiddels een webshop in de maak. Robert: “Wat ik vooral leuk vind, is dat het is gelukt om iemand uit een totaal andere branche enthousiast te krijgen voor onze ideeën. En dankzij Jackie komt het concept nu ook terecht bij heel veel andere artiesten in de muziekindustrie.”
OPLOSSING
- Webshop met 3D productconfigurator
- Mogelijkheid om meubels online geheel naar wens samen te stellen en te bekijken
- Producten van alle kanten tonen met de 360 viewer
- Optimale beleving
"Nu kun je online hele sets configureren, stoffen en onderstellen aanpassen én alles in 3D van alle kanten bekijken. Da’s gewoon top."
Robert Milder - Van de Sant I eigenaar
>>
Samen voor een duurzame toekomst
Het duurzaamste merk worden binnen de meubelbranche. Dat is wat Robert voor ogen heeft: “Dat je zó bekend bent, dat mensen zeggen: ‘Ik zit op een Van de Santje’. Hoe stoer zou dat zijn?” Maar nog veel belangrijker natuurlijk, is daadwerkelijk een bijdrage kunnen leveren aan het ‘ontplasticen’ van de wereld.
“Ik heb een dochtertje van vier. Als ik denk welke toekomst zij voor zich heeft, dan word ik daar niet heel vrolijk van. De consumptiemaatschappij kan ik in mijn eentje niet veranderen. Maar ik heb wel een product dat iets oplost.” Robert hoopt met zijn verhaal ook anderen te inspireren. “Er wordt heel veel gepraat over circulaire economie. Maar ga het gewoon doen. Probeer het in elk geval. Mijn moeder, naar wie Van de Sant is vernoemd, heeft me geleerd om nooit op te geven. En als Elon Musk niet had doorgezet, dan reden we nu allemaal nog in benzineauto’s.”
“Ik geloof er 100% in dat de circulaire economie de toekomst is. Nu produceren we alles nog in Nederland. En ook de restmaterialen die we in onze meubels verwerken, komen hier vandaan. Maar uiteindelijk willen we op meerdere plekken in de wereld productiestromen opzetten. Lokaal, met lokale mankracht en lokale grondstoffen. Zodat we lokaal werkgelegenheid creëren en tegelijkertijd de carbon foodprint naar beneden brengen. En die mogelijkheden zijn er, volop. De grondstoffen en daarmee kansen liggen, letterlijk en figuurlijk, voor het oprapen!”
In die ambitie spelen alle online tools en digitale ontwikkelingen een cruciale rol. En daar wil Van de Sant graag over meedenken. Robert: “Alleen door samen te werken, kunnen we een andere en betere toekomst creëren. Voor onszelf en vooral voor onze kinderen.”
BEWEZEN DUURZAAM
"Colijn heeft niet alleen de technische expertise, maar is ook bereid met je mee te denken en nieuwe dingen uit te proberen. Zo kun je samen groeien."
Robert Milder - Van de Sant I eigenaar
Wat de klant zegt over ons
Waarom heeft u voor ons gekozen?
“Colijn bood precies dat waar we naar op zoek waren. En méér dan dat. Een online productconfigurator, met de mogelijkheid het meubel in 3D en van alle kanten te bekijken. En naar de toekomst toe allerlei uitbreidingsopties, zoals de AR-functionaliteit.”
Hoe ervaart u de samenwerking?
“Niets dan lof! Het is geweldig hoe er over alles is meegedacht. Wij zijn echt niet de makkelijkste klant geweest, dat realiseer ik me terdege. Wij begonnen op 0 en moesten met niets de particuliere markt op. Daarmee hebben we heel veel van Colijn gevraagd. Geduld, maar ook tijd en uitzoekwerk. En nog steeds leren we van en met elkaar. Het enige jammere is dat jullie helemaal in Goes zitten…”
Wat vindt u bij Colijn IT wat u bij andere aanbieders niet vindt?
“Colijn heeft niet alleen de technische kennis en ervaring, maar is ook bereid om mee te denken met de klant en nieuwe dingen uit te proberen. Op die manier kun je samen groeien.”
Wat zijn uw bevindingen tot nu toe?
“De webshop staat, de basis is gelegd. En van hieruit gaan we verder ontwikkelen. Met nieuwe modellen, externe ontwerpers en ook nieuwe manieren van presenteren.”
Wat hoopt u te bereiken met deze samenwerking?
“We zijn met onze meubels een bepaalde weg ingeslagen, omdat we denken en geloven dat dit de toekomst is. Veel partijen praten over duurzaamheid, maar er zijn maar weinig die het ook echt doen. Wij kunnen die duurzaamheid garanderen. En dat verhaal willen we verder verspreiden. Onze website speelt daarin een heel belangrijke rol. Alles wat op dat gebied nieuw is, alle nieuwe online mogelijkheden en technieken om producten te presenteren, daar willen we graag aan meedoen en actief over meedenken.”
Wil jij ook de ultieme klantbeleving bieden en je producten op innovatieve wijze presenteren?
Kies voor de 3D productconfigurator van iONE!
Ben jij er klaar voor om je artikelen duurzaam te presenteren? En wil je weten welke mogelijkheden iONE jou kan bieden? Neem dan contact op met één van onze specialisten. We kijken graag met je mee wat we voor jou kunnen betekenen.