Augmented reality: Dé nieuwe manier van (thuis) winkelen

Augmented reality (AR) heeft voor velen misschien lang gevoeld als iets ontastbaars en geklonken als ongrijpbare toekomstmuziek. Maar niets is minder waar. AR is hier! En ook nog eens zeer toegankelijk voor retailers. En niet alleen dat, de consument heeft er behoefte aan!

Apple-CEO Tim Cook en Gartner voorspelden vorig jaar al dat winkelen met AR een sterk opkomende trend zal zijn in 2020, waarbij werd verwacht dat maar liefst 100 miljoen consumenten gebruik zouden maken van AR tijdens het (online) winkelen. De coronacrisis heeft daarnaast de voordelen van AR nog relevanter gemaakt. Dankzij AR kan de consument namelijk nóg makkelijker vanuit huis winkelen. En dan hebben we het niet over de wekelijkse boodschappen, luiers en scheermesjes, maar juist over meubels, stoffering en decoratie. Producten waarvoor de consument voorheen liever naar de winkel ging, om het product ‘in het echt’ te zien. Dankzij de toepassing van AR kunnen nu ook deze producten weloverwogen en op veilige afstand gekocht worden.

De trend ‘verthuizen’ is ondertussen een bekend begrip onder retailers. Men zit meer thuis en investeert aanzienlijk meer in de huisinrichting. Maar zo makkelijk is het niet om (online) meubels te kopen. Want wat nou als het helemaal niet matched bij de andere meubels? En hoe weet je nou zeker of die gewaagde kleur tot zijn recht komt in je woonkamer? En misschien wel het belangrijkste; Voldoet dit meubel écht aan mijn verwachtingen? Geen wonder dat 55% van de consument het gebruik van AR vooral nuttig vind voor het online aankopen van meubels.


De verwachting komt overeen met het resultaat

Het kopen van meubels gaat gepaard met een hoge betrokkenheid. Het komt immers in je eigen huis te staan, waar je dagelijks mee te maken gaat krijgen. Dankzij AR kan de consument een weloverwogen beslissing nemen. In een recent onderzoek, uitgevoerd onder Nederlandse consumenten door GetApp, wordt dit bevestigd. Maar liefst 55% van de respondenten geeft aan augmented reality te willen gebruiken om het product beter te kunnen visualiseren. Niet gek dat 47% aangeeft minder te retourneren wanneer zij een aankoop met behulp van AR hebben gedaan. De verwachting komt overeen met het resultaat. De meubels staan precies zoals de consument eerder al heeft kunnen zien. Realistischere verwachtingen, meer aankopen, minder teleurstellingen, minder retouren. Simpeler kunnen we het niet stellen. We kunnen het je wel laten zien.

Ontdek in de video zelf de consumentenbeleving wanneer zij onze AR-toepassingen gebruiken.


Kansen
Ondanks dat het overgrote gedeelte van de consumenten aangeeft AR te willen gebruiken, heeft nog maar 17% dit daadwerkelijk gedaan. Dit komt omdat nog maar weinig (web)winkels AR-toepassingen aanbieden. Aan de interesse van de consument ligt het in elk geval niet. Van de 83% die de technologie nog niet heeft gebruikt om online te shoppen, is 42% erin geïnteresseerd. Hier liggen dus volop kansen! Wanneer je gebruik maakt van de AR-toepassing van iONE zijn er nog meer voordelen! Omdat de producten zijn gesynchroniseerd met jouw iONE omgeving kan de AR-toepassing makkelijk aan de producten op je webshop worden gekoppeld. De 3D modellen die voor AR worden gebruikt, kunnen bovendien in tal van andere kanalen worden toegepast. Zo ben jij verzekerd van een eenmalige investering, met talloze toepassingen. Hiermee ben jij meteen future-proof!

Ben jij straks dat grote succesverhaal?

Pronk jij binnenkort met jouw AR toepassingen? Profiteer nu van deze kans en behaal een groot concurrentievoordeel met de inzet van AR. Een kleine investering tegenover een gigantische conversietoename. Klinkt dat te mooi om waar te zijn? We hebben het dan misschien wel over augmented reality, maar de realiteit is écht zo mooi!

Wij zijn er klaar voor! Jij ook?

Neem vrijblijvend contact op met onze sales afdeling om jouw mogelijkheden voor AR te bespreken.

sales@colijn-it.nl
0113 236 000

 

Bron: GetApp (2020)