Met behulp van mass customization, maatwerk productie op grote schaal, stelt u uw klant in staat om uw producten naar eigen wens aan te passen en deze vervolgens direct te bestellen. Iets wat we al veel zien in branches als wonen, mode en automotive. Maar waarom zou u hier voor kiezen? En brengt dit niet enorm veel complexiteit met zich mee? Nou, dat valt wel mee, vooral als u een aantal uitdagingen kunt tackelen. En daar helpen we u graag bij!
Waarom kiezen voor maatwerk oplossingen? Ten eerste omdat u het verschil wilt maken ten opzichte van uw concurrent. U biedt uw klanten namelijk iets extra’s; de mogelijkheid om hun eigen unieke producten samen te stellen. En daarmee biedt u uw klant niet alleen iets speciaals, maar helpt u hem ook bij het maken van een keuze. Denk echter ook aan andere voordelen, zoals minder logistieke bewegingen, afval en opslag van voorraad en daarnaast verhoogde nauwkeurigheid, controle over productinformatie, en uiteindelijk verhoogde betrokkenheid van uw klant. En dáárom kiest u voor maatwerk oplossingen.
De uitdagingen van maatwerk oplossingen
Het aanbieden van maatwerk oplossingen is natuurlijk geen nieuw concept. Lange tijd was er echter geen technologie beschikbaar om de productgegevens van uw maatwerk oplossingen op een goede manier te structuren, te visualiseren en het selectieproces te automatiseren. En dan wordt het aanbieden van maatwerk oplossingen inderdaad complex; uw verkoopmedewerkers moeten uw klanten namelijk door de opties van het configuratieproces heen praten en daar doen al minstens twee problemen de kop op. Uw klanten moeten vaak sterk op hun verbeelding vertrouwen om voor zichzelf een beeld te vormen van hoe het eindproduct er uiteindelijk uit zal zien. En dat eindresultaat komt in veel gevallen helaas niet overeen met de verwachtingen. Tevens worden er bij het maken van de verkoop- en inkooporders voor deze complex samengestelde producten vaak veel kostbare fouten gemaakt. Bijvoorbeeld een ongeldige configuratie, onderdelen die vergeten zijn en verkeerde interpretaties van de wensen van de klant. En dat zijn fouten die niet alleen kostbaar zijn, maar ook totaal onnodig.
Met behulp van goede productconfiguratie software is het nu namelijk super simpel om complex samengestelde producten aan uw klanten aan te bieden en deze, volledig foutloos, in order te zetten. Daarmee helpt u uw klant kopen, beslist deze sneller én neemt uw conversie met maar liefst 27% toe.
Om dit succesvol aan te kunnen bieden, moet er echter eerst aan drie uitdagingen worden voldaan. In deze blog bespreken we kort één van die drie uitdagingen, die we uitgebreider toelichten in ons whitepaper “Applying mass customization & visualization succesfully”.
Direct het complete whitepaper lezen? Download deze dan hier >
UITDAGING 1: Selectie
Welke producten en welke productopties kan ik aanbieden om mijn klanten in staat te stellen producten met vertrouwen en enthousiasme te configureren?
Eén van de uitdagingen van het aanbieden van maatwerk is het beheren van het enorme aantal opties die u, in theorie, aan zou kunnen bieden. Hieronder vindt u een voorbeeld uit de praktijk van een eenvoudige bank om u een idee te geven van de omvang van dit probleem.
– Sofa type: 2-zits
– Stofgroepen: 2 opties (stof en leer)
– Kwaliteit/prijsgroepen: 5 opties per stofgroep
– Kleuren: 20 opties per kwaliteitsgroep
– Kleur van het stiksel: 10 opties
– Pootjes: 4 opties
– Kleuren: 8 opties
Een relatief eenvoudig voorbeeld, maar met een enorme hoeveelheid aan mogelijke configuraties, namelijk
2 x 5 x 20 x 10 x 4 x 8 = 64.000 mogelijkheden
Dus, hoe maakt u uw bedrijf klaar voor maatwerk oplossingen?
Het eerste wat u nodig heeft, is een krachtige product configurator die al die mogelijke productconfiguraties aan kan. Een product configurator helpt u uw productaanbod te beheren, omdat u, terugkijkend op ons eerdere voorbeeld, geen 64.000 mogelijkheden van één model wilt tonen. Daarom is het belangrijk dat u, nadat u toegang heeft verkregen tot een product configurator, nog enkele overwegingen maakt met betrekking tot de beoogde eindgebruiker van de configurator en hoe uitgebreid u uw configuraties uiteindelijk wilt hebben. Deze overwegingen moeten natuurlijk worden afgestemd op uw specifieke bedrijfsmodel, maar we geven u graag enkele basisrichtlijnen op basis van onze ervaring.
Basis product segmentatie
Marketing theorie suggereert dat er een afweging bestaat tussen de waarde van een product en de inspanning die geïnvesteerd dient te worden om deze te verkrijgen. Over het algemeen is een consument dus bereid om meer inspanningen te leveren voor producten uit een hoger segment dan voor die uit een lager segment. Daarom raden we aan om de uitgebreidheid van uw configuraties af te laten hangen van het segment waarin uw producten zich bevinden, om zo ervoor te zorgen dat deze het beste aansluiten op de verwachtingen van uw klanten.
Wie zijn uw eindgebruikers?
Voordat u begint met het creëren van product configuraties is het belangrijk om te bepalen wie uw eindgebruikers zijn. Daarin maken we onderscheid tussen 3 groepen: gebruikers die alleen in uw winkel en samen met uw verkoopmedewerkers producten configureren, gebruikers die online en volledig zelfstandig producten configureren, en business-to-business gebruikers, wanneer u als fabrikant of leverancier uw product catalogus wilt delen met uw klanten.
Voor klanten die in uw winkel, met de hulp van één van uw verkoopmedewerkers, producten configureren, kunt u, logischerwijs, meer complexe configuraties creëren, terwijl het voor een consument die zelfstandig producten configureert, bijvoorbeeld online, verstandig is het proces en de configuraties simpel en overzichtelijk te houden. Zo zorgt u ervoor dat de ervaring leuk blijft en voorkomt u dat deze consument ongeduldig wordt en stopt met configureren.
De kans is echter groot dat uw configuraties door meer dan één van bovenstaande eindgebruikers gebruikt wordt. Een goede product configurator is daarom aan te passen aan iedere doelgroep die u wilt bedienen, zodat u iedere eindgebruiker de best mogelijke beleving kunt bieden.
Commerciële overwegingen
Houd ook vooral rekening met commerciële en marketing overwegingen wanneer u bepaalt hoe uitgebreid u uw producten wilt configureren. Uw best lopende product(en) uit het lagere segment wilt u bijvoorbeeld wellicht wel voorzien van uitgebreide configuratie mogelijkheden, terwijl u dit voor een hoog segment product juist niet wilt, vanwege logistieke redenen of verkoop voordelen. Er is geen goed of fout wanneer u uw configuraties creëert met een duidelijke visie en concreet doel voor ogen.
Overwegingen met betrekking tot uw product configurator
Software oplossingen voor product configuratoren schieten op het moment als paddenstoelen uit de grond. Er is echter geen eenduidige definitie van de functies die een toepassing moet bevatten om product configurator genoemd te worden. Dus hoe beslist u dan welke product configurator het best bij u past? Hieronder een aantal aspecten waar u rekening mee dient te houden:
– Hoe generiek is de product configurator? Kunt u in deze toepassing alle gewenste configuraties maken of vereist elk model aanpassingen vanuit de leverancier?
– Is de configurator een stand-alone oplossing of kunt u de oplossing integreren in uw bedrijfsprocessen? Dat wil zeggen; is het mogelijk om vanuit de configuratie direct een verkooporder aan te maken met de juiste logistieke items/SKU’s.
– Biedt de applicatie alleen een oplossing om configuraties te bouwen voor uw back-office, is het enkel een front-end oplossing waarmee uw klanten uw producten kunnen configureren, of biedt de applicatie mogelijkheden voor beide?
Dit zijn natuurlijk slechts enkele aspecten die u moet overwegen bij de keuze voor een product configurator. Aanvullende overwegingen die uw processen en de creatie van product configuraties nog veel efficiënter en aangenamer maken, hebben te maken met bijvoorbeeld de creatie van business rules, mogelijkheden rond prijsmanagement, groepeer opties, etc.. In het whitepaper zelf gaan we hier verder uitgebreid op in.
Bovenstaande is slechts een summiere samenvatting van hoe u kunt voldoen aan de, in het whitepaper veel uitvoeriger besproken, eerste uitdaging om maatwerk oplossingen succesvol aan te kunnen bieden aan uw klanten. U zult zich echter inmiddels wel realiseren dat u met betrekking tot het kiezen voor een maatwerk oplossing dus niet over één nacht ijs moet gaan. Er zijn vele overwegingen te maken en in het whitepaper bespreken we deze uitgebreid én werken we toe naar een best practice model waarbij we commerciële, visuele en logistieke aspecten in overweging nemen. Zo bent u goed voorbereid en kunt ook u succesvol aan de slag met maatwerk oplossingen.