Een familiebedrijf dat met de tijd meegaat en er alles aan doet om de consument te verrassen; dat is Berden. Inmiddels bestaan zij bijna 117 jaar en werken ze al meer dan 30 jaar met onze software oplossingen. Een mooie mijlpaal waar we trots op zijn en dat vonden we een mooie gelegenheid om eens met Jan Berden, verantwoordelijk voor de financiën, automatisering en alles wat er achter de schermen bij Berden gebeurt, te praten over de geschiedenis van Berden, wat automatisering voor het bedrijf gedaan heeft en hoe Berden met haar tijd meegaat.
Berden
Berden Mode en Wonen is een echt begrip in het zuidelijke deel van ons land. En dat mag ook wel, want met een rijke historie van meer dan 100 jaar heeft het familiebedrijf dat mens en huizen stijlvol aankleedt een prachtig mode en interieur concern opgezet. Inmiddels heeft Berden 21 vestigingen in onder andere Limburg en Brabant en daarnaast nog verschillende Montel winkels en Auping Plaza’s in onder meer Amsterdam en Rotterdam onder haar hoede. Met recht een echt concern te noemen dus! En het begon allemaal met de handelsgeest van de overgroot oma van Jan Berden…
Meer dan 100 jaar historie
Sjang Berden en echtgenote Agnes Berden-Trienekens richtten in 1902 in Blerick een winkeltje op in stoffen en fournituren. Begonnen in een woonhuis wat een winkeltje werd, waarna ze als modewinkel in de jaren 50 verhuisden naar een groter pand; nu nog steeds een gedeelte van dit warenhuis. Daarmee heeft deze vestiging in Blerick, waar we ons tijdens dit interview met Jan ook bevonden, een prachtige historie wat betreft de ontwikkeling en groei van Berden. Eind jaren 70 kwam er naast de mode een nieuwe tak van sport bij; de meubelen. Geïnitieerd door de vader van Jan, Jan Berden sr, die naast de mode eigenlijk wat voor zichzelf wilde doen, “en toen is hij met de meubelen begonnen”, vertelt Jan.
Vanaf dat moment begon Berden te groeien. Jan: “Dat is eigenlijk als eerste begonnen met de meubelen, in de jaren ’70. Toen zijn we in Limburg uit gaan breiden.” In Heerlen werd de tweede vestiging van Berden geopend; een prachtig warenhuis met niet alleen mode en wonen, maar ook een parfumerie afdeling. En daarmee werd de groei van Berden ingezet, want de derde vestiging volgde, en de vierde, etc. “Vooral de afgelopen jaren”, geeft Jan aan, “is dat heel hard gegaan”.
“Hij zag in automatisering echt een toekomst. Om mee te kunnen gaan met nieuwe ontwikkelingen en te kunnen blijven groeien, moest het bedrijf geautomatiseerd worden.”
Ponskaarten en buizenpost maken plaats voor computers
Jan heeft zijn visie op automatisering zeker niet van een vreemde. Zijn vader was namelijk destijds degene die de beslissing nam om het bedrijf te automatiseren. Jan vertelt: “hij zag in automatisering echt een toekomst. Om mee te kunnen gaan met nieuwe ontwikkelingen en te kunnen blijven groeien, moest het bedrijf geautomatiseerd worden.” Op dat moment werden de ponskaarten die op de administratie gebruikt werden en de buizenpost op de winkelvloer ingeruild voor ons softwarepakket Uni-Living. Eind jaren ’80 specialiseerden wij ons in software voor de meubelbranche en daarmee koos Berden voor het eerste softwarepakket in Nederland wat specifiek voor de meubelbranche gemaakt werd. Het feit dat wij ook een familiebedrijf waren, sprak hen daarbij ook zeker aan.
“De kwaliteit van de producten die wij verkopen is gewoon goed, en dat is bij jullie niet anders. Dat vind ik belangrijk in een softwarepartner.”
Waar wij natuurlijk zelf ook enorm trots op zijn, is dat ze nog steeds voor ons kiezen. Onder andere vanwege onze goede prijs-kwaliteit verhouding, laat Jan ons weten. Immers is dat ook één van de pijlers waar Berden zelf voor staat; “de kwaliteit van de producten die wij verkopen is gewoon goed, en dat is bij jullie niet anders. Dat vind ik belangrijk in een softwarepartner.”
En ook met de blik op de toekomst speelt automatisering, en technologie in het algemeen, een belangrijke rol bij Berden. Waar het in eerste instantie eigenlijk alleen om automatisering van arbeidsprocessen draaide, levert de toepassing van slimme software oplossingen nu echt toegevoegde waarde voor de consument. En Jan geeft aan dat het daarmee niet alleen belangrijker, maar ook interessanter wordt: “zo ondersteunt software de consument en verkoopmedewerker in het verkoopproces, het kan faciliterend zijn aan de uitlevering, noem het maar op!” En vooral in het bieden van een uitstekende service ziet Jan een grote rol weggelegd voor niet alleen onze software, maar technologie in het algemeen; “Wanneer we straks 3D kunnen printen wordt het veel gemakkelijker om onderdelen te bestellen. Ook bijvoorbeeld die onderdelen die al jaren niet meer gemaakt worden!”
“Het gebruik van de planningsmodule scheelt bij ons 2 fte in het plannen van onze orders. Je kunt alles automatisch instellen en je bent top geïnformeerd zonder dat je er werk aan hebt!”
En om mee te kunnen gaan met al die nieuwe ontwikkelingen, heeft Berden in 2015 de overstap van Uni-Living 3 naar iONE gemaakt. “Het oude systeem werkte op zich nog prima, maar het was gewoon niet fit for the future,” aldus Jan. Zo vertelt Jan enthousiast over de planningsmodule in iONE; “het gebruik van de planningsmodule scheelt bij ons 2 fte in het plannen van onze orders. Je kunt alles automatisch instellen en je bent top geïnformeerd zonder dat je er werk aan hebt!” Een fantastische efficiency slag die we mede hebben kunnen realiseren dankzij de integratie van de Bumbal koppeling – transport software die te gebruiken is bovenop de iONE planningsmodule – in iONE. De mogelijkheid om software te koppelen aan andere applicaties en tools is volgens Jan dan ook een belangrijke driver voor future proof software zoals iONE.
Verder geeft hij aan dat iONE veel vriendelijker is om in te werken; iets wat we ook terugzien wanneer hij vertelt over hoe de verkoopmedewerkers in de winkels met de meubelsoftware werken. “Iedereen kan met de software werken en orders invoeren. Vroeger waren er bijvoorbeeld medewerkers die nooit een orderingave deden, maar dat is verleden tijd! Wat vooral goed is om te zien, is dat ook de oudere generatie zonder problemen met de software werkt. Iets wat toch ook vaak een uitdaging is.”
Onderscheidende winkelbeleving
Maar het draait natuurlijk niet alleen om efficiëntie en effectiviteit. Technologie speelt ook bij Berden een uitermate belangrijke rol als het gaat om het bieden van die onderscheidende winkelbeleving. Want naast dat zij met hun winkels steeds meer inzetten op belevingsconcepten, zoals de plannen voor het food en fashion concept met de uitbreiding van de winkel in Blerick en het jaarlijkse magazine waarmee ze echt inspelen op experience en inspiratie, willen ze ook met automatisering die extra stap zetten voor hun klanten.
“We willen toe naar een Coolblue afleverniveau. We willen de klanten nog meer verrassen door tussen aankoop en levering nog wat van ons te laten horen, de interactie te behouden en daarnaast willen we natuurlijk die perfecte service leveren door middel van de servicemodule in iONE, waarbij we proactief contact opnemen met de klant.”
Een belangrijke slag richting beleving van de klant is bijvoorbeeld het proactief service kunnen verlenen: “we willen toe naar een Coolblue afleverniveau. We willen de klanten nog meer verrassen door tussen aankoop en levering nog wat van ons te laten horen, de interactie te behouden en daarnaast willen we natuurlijk die perfecte service leveren door middel van de servicemodule in iONE, waarbij we proactief contact opnemen met de klant, in plaats van reactief”. En in combinatie met het Klantenportaal in iONE kunnen bepaalde notificatieberichten daar een hele belangrijke functie in spelen. Maar daar blijft het niet bij, wat Jan betreft. Hij ziet namelijk ook veel toekomst in onder andere virtual reality, smart data, apps, maar ook proces verbeterende technologieën. Zo werken ze aan een Berden app en, dankzij smart data die ze verzamelen van hun klanten, kunnen ze op een veel persoonlijkere en relevantere manier contact onderhouden met hun klanten. Hun investeringen in technologie zijn dan ook echt gebaseerd op strategie, vertelt Jan: “wij zien technologie als evident voor de continuïteit van een bedrijf. Dus als je daar niet in meegaat, ben je er over 10 jaar niet meer.”
“Wij zien technologie als evident voor de continuïteit van een bedrijf. Dus als je daar niet in meegaat, ben je er over 10 jaar niet meer.”
Ook online maakt Berden de verwachting waar
En ook op het gebied van online staat Berden niet stil. Waar sommige woonretailers nog wat twijfelen over een webshop in de meubelbranche is Jan overtuigd dat een goede online winkel naast je fysieke winkel onmisbaar is. Niet alleen voor verkoop, maar vooral ook voor marketing doeleinden; het indirecte effect van de webshop waardoor klanten naar de winkel komen.
“Eén van de dingen waarom mensen via internet kopen is gemak; dan willen ze het ook snel in huis hebben en dus niet 12 weken wachten op een fauteuil bijvoorbeeld. Je moet dat wel waarmaken!”
Bij Berden gaan vooral de kleinere artikelen zoals lampen en eetkamerstoelen online best goed, maar daarbij geeft Jan ook aan: “Je weet niet welke reis de consument maakt, hij kan op heel veel manieren zijn doel bereiken. Je moet het dus allebei doen om kans te maken om te verkopen!” Dat is ook één van de redenen waarom Berden veel artikelen direct op voorraad heeft: “Eén van de dingen waarom mensen via internet kopen is gemak; dan willen ze het ook snel in huis hebben en dus niet 12 weken wachten op een fauteuil bijvoorbeeld. Je moet dat wel waarmaken!”
Al meer dan 30 jaar
En dat maken ze waar! Niet voor niks mag Berden dit jaar haar 117e verjaardag vieren; een fantastische prestatie en prachtige mijlpaal! We zijn er dan ook enorm trots op dat we dit mooie familiebedrijf al meer dan 30 jaar mogen ondersteunen met onze software oplossingen. We zijn dankbaar voor het vertrouwen al deze jaren en wilden deze mijlpaal graag onderstrepen met een mooi cadeau en certificaat; Berden is voor ons een Gouden klant. We hopen ook met Berden nog vele jaren samen te mogen werken, mooie dingen te mogen doen en kijken met heel veel enthousiasme uit naar de toekomst.