Het is een enorme uitdaging geworden om uzelf te onderscheiden. Consumenten shoppen meer en meer online, maar de webshops lijken allemaal op elkaar en de mogelijkheden om uw unieke stijl en identiteit over te brengen zijn beperkt. Hoe kunt u dan zorgen dat u eruit springt? Welke meerwaarde kunt u bieden ten opzichte van de grote online spelers en ten opzichte van uw buurman zowel in de digitale, alsook in de “echte wereld”, zodat de klant voor u kiest?
Dat antwoord is simpel, althans, volgens vakliteratuur en internetgoeroes; u moet een beleving bieden! Het is echter een antwoord waar u weinig mee kunt, want een ruimer en abstracter begrip dan “beleving” bestaat haast niet. Dus hoe zet u dit nu om naar concrete veranderingen in uw onderneming zodat de consument bij u koopt?
Hoe biedt u die beleving?
Vaak wordt gesproken over geurmarketing en het gebruik van licht en muziek om de sfeer in de winkel, en daarmee de emotie bij uw klanten te beïnvloeden. Maar er zijn doeltreffendere mogelijkheden! Slimme technologie, technologie waarmee u uw klanten proactief en ongevraagd of onverwacht iets extra’s en net dat beetje meer kunt bieden, heeft een enorm krachtige invloed op bepaalde aspecten van de emotie die uw klant ervaart. Door er te zijn voor uw klant wanneer zij dat nodig hebben, maakt u dat verschil en tilt u die beleving naar een nóg hoger niveau. Met behulp van geautomatiseerde communicatie, digitale processen, service flows en vele andere oplossingen heeft u krachtige middelen in handen om emoties op te wekken en te versterken. Maak hier dus ook optimaal gebruik van!
In deze blog bespreken we 1 van de 6 tips uit ons whitepaper “6 tips voor klantgerichte beleving in uw winkel”. In dit whitepaper maken we het begrip beleving een stuk tastbaarder en grijpbaarder en geven daarbij duidelijke tips en voorbeelden waarmee u echt aan de slag kunt om concrete veranderingen door te voeren in uw organisatie.
TIP 1 – Focus op visualisatie
Visualisatie is een uitermate belangrijke factor tijdens het shoppen. Uit onderzoek is gebleken dat onze hersenen visuele content, afbeeldingen dus, 60.000 keer sneller verwerken dan tekst en dat 90% van de informatie die we opslaan, bestaat uit beelden. Afbeeldingen kunnen daarnaast een veel sterkere emotionele waarde overbrengen, wat daardoor direct invloed heeft op de beleving. Het mag dus duidelijk zijn dat het gebruik van visuele content in uw winkel en visualisatie van uw producten enorm belangrijk is!
Nu moet u niet direct uw winkel vol gaan hangen met posters en andere visuele content. De focus op visualisatie legt u daar waar consumenten het nodig hebben, daar waar ze moeite hebben om zelf te visualiseren, bijvoorbeeld: hoe een meubel in een bepaalde opstelling, met een specifieke stof en kleur eruit zal komen te zien. Deze verbeeldingskloof mag niet onderschat worden, want dit ís moeilijk en gaat gepaard met vele twijfels en uiteindelijk vaak uitstel of afstel. Maar het kan ook anders; wanneer u aan uw klant moet uitleggen dat de rode tweezitter in de showroom ook in een zwarte hoekopstelling leverbaar is op basis van een goedbedoelde schets en een stofstaaltje, terwijl uw buurman op een groot scherm kan tonen hoe dit model er daadwerkelijk uit komt te zien in een hoekopstelling, met een andere armleuning, in zwart leder en metalen poten, zorgt dat direct voor een geheel andere beleving! Waar denkt u dat deze klant zal kopen?
Met goede product visualisatie helpt u uw klant niet alleen met het inbeelden van het uiteindelijke product. Door het tonen van de vele mogelijkheden wekt u het vertrouwen dat u veel te bieden heeft; de consument zal in uw winkel zeker kunnen slagen. En dat niet alleen! Consumenten zijn meer en meer op zoek naar maatwerk producten en willen hun eigen unieke item samen kunnen stellen omdat ze specifieke wensen hebben, of simpelweg om hun smaak en creativiteit tot uiting te brengen. Wanneer u door middel van configuratie en visualisatie mogelijkheden aan deze wensen voldoet, uw klanten zelf hun meubels samen laat stellen, creëert u een enorm enthousiaste én betrokken klant. En wat daarvan het resultaat is? Een enthousiaste klant die veel minder geneigd is om tot uitstel of afstel over te gaan en een betrokken klant die niet alleen meer bij u koopt omdat hij u de verkoop gunt, maar ook in de toekomst als eerste aan u denkt én u aanbeveelt bij vrienden en familie.
Benieuwd naar de andere 5 tips?
Vraag dan hier ons whitepaper “6 tips voor klantgerichte beleving in uw winkel” aan. Zo maakt u echt het verschil, creëert u die beleving voor uw klant en maakt u uw onderneming oprecht sterker!