2020 … het lijkt nog zo ver weg, maar dat is het niet. En de nieuwste technieken, zoals augmented en virtual reality, worden in een razend tempo opgepikt door de grote tech bedrijven zoals Apple, Microsoft, Google, Facebook en meer!
Dit betekent ook dat de ontwikkeling van ideeën en applicaties hiervoor nu in een stroomversnelling zit. En waar het een aantal jaar geleden nog ondenkbaar leek, gaan augmented en virtual reality heel binnenkort tóch een belangrijk onderdeel zijn van ons dagelijks leven. Maar voor wie denkt dat AR en VR technologie alleen een coole feature is voor games en de entertainment industrie heeft het mis!
Kijk maar naar Ikea en de Ikea Place app, waar virtuele modellen van Ikea’s meubels in de eigen woonkamer gezet kunnen worden, zowel op de grond alsook op uw huidige meubels zoals een kast of een dressoir. Vooral in de woonbranche is dit een ideaal hulpmiddel voor consumenten die op zoek zijn naar nieuwe meubels, omdat ze zo direct kunnen zien hoe een meubel er in hun eigen woonkamer uit ziet! Dit is natuurlijk dé manier om het verbeeldingsgat bij uw consumenten te overbruggen en hun winkelervaring te verrijken.
Het is niet voor niks dat wij al geruime tijd verkondigen dat 3D modellen van meubels de toekomst zijn. Naast dat u ze kunt configureren en er foto’s (renders) van kunt laten maken, zijn ze in de toekomst voor veel meer doeleinden in te zetten! Bijvoorbeeld in video’s, roomplanners en interactieve 3D viewers, maar dus ook in augmented en virtual reality toepassingen! We kunnen er namelijk niet meer omheen, want dat ís waar we in de nabije toekomst naartoe gaan. En niet alleen wij zeggen dat; de grote leiders in de Tech wereld bevestigen onze visie.
Zo gelooft Tim Cook, CEO van Apple, dat deze nieuwe technologie voor bepaalde merken en branches even belangrijk gaat zijn als dat het hebben van een website of webshop nu is. Hij gelooft dat AR technologie invloed gaat hebben op alles waar we in het dagelijks leven mee te maken hebben en daar valt de winkelervaring zeker ook onder. Ook Niantic CEO, John Hanke, het bedrijf achter de eerste grote AR hype Pokémon Go, geeft aan dat de mogelijkheden van augmented reality legio zijn, onder andere omdat het verweven is in ons dagelijks leven. “AR maakt duizenden dingen die we doen op onze telefoon vele malen beter,” en daar valt winkelen voor kleding en woonartikelen ook zeker onder.
Tech reus Microsoft focust zich voornamelijk op mixed reality, een combinatie van virtual en augmented reality, en zoekt daarmee een manier om de fysieke en digitale wereld in elkaar over te laten lopen. Ook met mixed reality zijn de mogelijkheden weer legio en hiermee wil Microsoft VR en AR tools zo standaard maken als een keyboard en een muis. Ook Google ziet de toekomst op deze manier en werkt dus hard aan nieuwe AR en VR tools. Zo werken ze aan applicaties waarbij het mogelijk is om informatie op te vragen door er met uw mobiele telefoon naar te wijzen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om informatie en reviews van een boek op te vragen door simpelweg de camera van uw telefoon erop te richten. Op deze manier kunt u voorwerpen, zoals een bank of een bed, maar ook restaurants, winkels, etc., identificeren in de echte wereld en daar heel snel en makkelijk informatie over opvragen. Online informatie, websites en webshops worden dus nóg belangrijker!
Deze Tech reuzen zijn er dus absoluut van overtuigd dat virtual, augmented en mixed reality een enorm belangrijke rol gaan spelen in de zeer nabije toekomst. 3D modellen zijn daar een belangrijk onderdeel van, omdat deze zelfde 3D modellen direct gebruikt kunnen worden in alle nieuwe toepassingen die er aan komen. Instappen en meegaan met deze nieuwe technologie is hierdoor makkelijker en geeft u, vanwege de toegevoegde waarde voor uw klanten, een belangrijk voordeel ten opzichte van uw concurrenten.