Meer dan twee jaar geleden leverden wij een totaal nieuwe webshop op voor Jansen Totaal Wonen, een groot familiebedrijf binnen de meubelbranche met een uitgebreid aanbod op het gebied van wonen, slapen en keukens. Deze webshop, met Magento als basis, sloot volledig aan bij de huisstijl van Jansen Totaal Wonen en was geïntegreerd met onze software, toentertijd een combinatie van Uni-Living 3 en iONE. Informatiestromen werden geautomatiseerd waardoor productinformatie zowel in de fysieke winkels als in de webwinkel altijd up to date was.
Ondertussen zijn we twee jaar verder en in die twee jaar hebben we niet stil gezeten. Samen met Jansen Totaal Wonen hebben we de webshop continu verder ontwikkeld, verbeterd en vernieuwd. De online wereld staat niet stil en wij dus ook niet. In deze blog gaan we kijken naar de webshop van Jansen Totaal Wonen en hoe deze veranderd is vanaf het begin (eind 2015) tot nu. We bespreken zowel de verbeteringen die we doorgevoerd hebben aan de achterkant (technisch), als aan de voorkant (vormgeving) van de webshop.
Lay-out van de ‘Keuken’ pagina
Zo is onder andere het ‘Keuken’ gedeelte van de Jansen Totaal Wonen webshop geheel veranderd. Waar de gewone hoofdcategorie pagina’s, zoals ‘Wonen’ of ‘Slapen’, nog opgedeeld zijn in subcategorieën, is het ‘Keuken’ gedeelte dit niet. Vanaf de categorie pagina ‘Keuken’ is het enkel mogelijk om direct naar de productpagina van een specifiek type keuken te gaan. De productpagina van ieder type keuken is vervolgens geheel verschillend van de ‘gewone’ productpagina’s in de wonen- of slapen categorie.
Dit bereiken we door bij de import van elk keukenartikel een afwijkend template voor de productpagina aan het artikel te koppelen. Zo kan de productpagina van een keukenartikel volledig anders opgebouwd worden dan de productpagina van een ‘normaal’ artikel. Dit biedt voordelen omdat deze pagina’s meer een inspiratie en informatieve functie hebben. De keukenartikelen kunnen namelijk niet direct gekocht worden in de webshop en met het aangepaste template is dit direct duidelijk voor de klant.
WordPress integratie
Tevens was er vanuit Jansen Totaal Wonen de wens om het CMS gedeelte in WordPress te onderhouden. Dit vanwege de beperkte mogelijkheden hiervoor in Magento. Daarom is er gekozen voor een Magento/Wordpress module die de beide pakketten met elkaar verbindt. Op deze manier kan de meubelretailer gebruik maken van het CMS systeem van WordPress voor het onderhouden van pagina’s, blokken en blogs, terwijl de rest van de webshop de voordelen geniet van Magento.
Profijtmeubel en Trendhopper artikelen
Bij de eerste opzet van de webshop bood de ketenintegratie enkele uitdagingen. Zo mochten de producten van Profijtmeubel en Trendhopper enkel verhandeld worden op de centrale formule webshops, terwijl Jansen Totaal Wonen ook diverse collecties van deze merken aanbood die zij vanuit de eigen webwinkel wilden verkopen. Dit werd opgelost door klanten naar de webshops van deze merken te leiden via een knop ‘Meer informatie’.
Vanaf dit moment mogen deze artikelen wel verkocht worden op de webshop van Jansen Totaal Wonen. Waar klanten eerst naar de centrale formule webshops werden geleid, mogen klanten deze producten nu wel afrekenen in de Jansen Totaal Wonen webshop. Hierdoor worden klanten niet meer weg geleid van de Jansen webshop, waardoor ze één uniforme winkelervaring beleven. De centrale formule webshops worden in Google nog wel als origineel gezien, waardoor zij wel hun ranking behouden in de zoekmachine.
Winkelwagen en bestelproces van meubel- en woonartikelen
In de winkelwagen hebben we het prijsbeheer en de prijsindicatie aangepast. Wanneer er sprake is van een van/voor-prijs, wordt dit per artikel in de winkelwagen getoond. Daarnaast wordt er hier ook een indicatie van de bezorgkosten gegeven. Dit geeft klanten in de winkelwagen al direct inzicht in de bezorgkosten.
Na het plaatsen van artikelen vanuit de webshop in de winkelwagen gaan klanten verder in het bestelproces. Ook hier hebben we het één en ander aangepast om dit proces voor de klant makkelijker, duidelijker en overzichtelijker te maken. Zo hebben we een postcode checker en PostNL integratie toegevoegd. Tijdens het invullen van de contactgegevens zorgt de postcode checker ervoor dat, op basis van huisnummer en postcode, de straat en plaats automatisch worden aangevuld. Zo kunnen hier geen fouten meer in gemaakt worden.
De PostNL integratie zorgt er op zijn beurt weer voor dat klanten een tijdvak kunnen kiezen waarop een bestelling mag worden geleverd. Bij de verzending kunnen vervolgens, met een paar simpele klikken, de juiste stickers geprint en op de doos geplakt worden. Dit bespaart tijd en is minder foutgevoelig. Daarnaast is het voor de klant een fijne service.
Productpagina design
De productpagina van de webshop is inmiddels ook opnieuw vormgegeven. Met ervaringen van de voorgaande jaren wordt goed gekeken naar het gedrag van klanten op de productpagina’s. Wat vinden ze interessant, wat minder, hoe kunnen we hen de content het beste aanbieden, etc.. Vervolgens hebben we diverse blokken vereenvoudigd en laten we meer suggesties van gerelateerde en relevante artikelen zien, op basis van het klikgedrag van de bezoeker.
Daarnaast worden de van/voor prijzen ondersteund met beeld; een gekleurde ‘sticker’ op de afbeelding met daarin het kortingspercentage. Het voordeel van webshop integratie zien we ook hier weer terug, omdat het plaatsen van deze stickers automatisch in iONE geregeld is en het dus geen extra tijd of moeite kost. Wanneer in de ERP software de van/voor-prijs of kortingsprijs ingesteld wordt, wordt deze sticker automatisch op de bijbehorende afbeelding van het artikel geplaatst.
De Sphinx zoekmodule
De zoekmogelijkheden op de webshop van Jansen Totaal Wonen werden eerst geregeld door de standaard zoekfunctie van Magento. Deze bleek niet volledig te voldoen aan de wensen van meubelretailer, waarna we op zoek zijn gegaan naar een vervanger. Die hebben we gevonden in de Sphinx zoekmodule. Met deze nieuwe zoekfunctie kan al direct een selectie artikelen getoond worden wanneer slechts een aantal letters ingetypt worden. Wanneer er geen resultaat gevonden wordt of wanneer er sprake is van een typefout, laat de zoekfunctie relevante suggesties zien. Tevens kan de module een 404 error pagina oppakken en relevante zoekresultaten laten zien op basis van de getypte URL. Op deze manier proberen we klanten zo goed mogelijk te helpen bij hun zoektocht naar meubels of woonartikelen.
We zijn al jaren enorm blij met onze nauwe samenwerking met Jansen Totaal Wonen en we zijn er trots op dat we samen zo’n goedlopende webshop hebben kunnen realiseren. Vanuit deze ervaringen kijken we ook met veel enthousiasme naar de toekomst van deze mooie webwinkel en alles wat daaruit voort zal komen …